GDDKiA z nowym porozumieniem z Sosnowcem ws. węzła Klimontów na S1
Porozumienie podpisano w poniedziałek w Sosnowcu, z udziałem m.in. wicemarszałka Sejmu Włodzimierza Czarzastego, wiceministra infrastruktury Przemysława Koperskiego i marszałka woj. śląskiego. Podano, że ogółem przedsięwzięcie może kosztować 0,5 mld zł.
Według GDDKiA dzięki porozumieniu możliwa będzie przebudowa ok. 5,9 km trasy S1 w Sosnowcu z budową nowego węzła Klimontów i przebudową węzła Porąbka. Na tym odcinku powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych w kierunku Tychów. Samo porozumienie dotyczy ponad 1 km S1 i obszaru nowego węzła, na którym miastu zależy ze względu na pobliską strefę inwestycyjną i nowy dojazd do centrum.
Pierwotne porozumienie Sosnowca i GDDKiA ws. węzła Klimontów strony zawarły w 2017 r. Jak przypomniała w poniedziałek Dyrekcja, warunki nałożone w trakcie projektowania przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe dla wiaduktu zlokalizowanego w pobliżu węzła uniemożliwiły realizację inwestycji według pierwotnych założeń.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami projektowany układ dróg lokalnych miał być poprowadzony nad jezdnią drogi ekspresowej. Nałożenie przez PLK wymogu zapewnienia normatywnej skrajni drogowej przełożyło się na konieczność podniesienia wiaduktu przy węźle o blisko 2 m.W efekcie tych zmian analiza rozwiązań projektowych wykazała, że korzystniejsze będzie poprowadzenie lokalnego układu dróg pod jezdnią drogi ekspresowej. Niemożliwe wówczas okazało się ogłoszenie osobnych przetargów (przez miasto) na realizację robót budowlanych węzła drogowego.
W pierwotnym porozumieniu przebudowa drogi ekspresowej była zadaniem GDDKiA, a budowa węzła z układem dróg lokalnych miała być realizowana przez miasto. Nowe porozumienie uwzględnia te zmiany i umożliwia realizację obu zadań przez GDDKiA.
Miasto zobowiązało się do aktualizacji przygotowanej dokumentacji projektowej niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID), zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami GDDKiA, a potem uzyskania tej decyzji dla wszystkich określonych w porozumieniu zadań.
Zakres porozumienia został podzielony na trzy zadania. Pierwsze składa się z: rozbudowy około 1 km odcinka drogi S1 z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni (w tym obiekt inżynierski w ciągu S1), budowy węzła drogowego Klimontów i połączenia węzła z istniejącym układem drogowym Sosnowca.
Drugie zadanie to budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną, a trzecie (dodatkowe) zakłada budowę zbiornika retencyjnego, służącego do kompleksowego odwodnienia drogi ekspresowej oraz gminnej.
GDDKiA wybuduje węzeł, przebuduje około 1-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zbuduje zbiornik retencyjny odwadniający układ drogowy miasta i drogi ekspresowej oraz pozostały układ dróg gminnych. Miasto będzie odpowiedzialne za realizację budowy łącznika węzła ze strefą inwestycyjną.
Na podstawie porozumienia GDDKiA sfinansuje rozbudowę ok. 1 km drogi S1, z wyłączeniem kosztu budowy obiektu inżynierskiego w ciągu S1, za który zapłaci miasto. Miasto zapłaci też za budowę węzła Klimontów i jego połączenia z istniejącym układem drogowym. Miasto ma również zapłacić za łącznik do strefy. Strony mają podzielić się kosztem budowy zbiornika retencyjnego.
W efekcie droga ekspresowa S1 zostanie rozbudowana na odcinku około 1 km, a nowy węzeł Klimontów połączy ją z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Przebudowany zostanie wiadukt w ciągu drogi ekspresowej, a jezdnia drogi dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Zmodernizowana zostanie pozostała infrastruktura.
Zaplanowany do przebudowy w perspektywie 2030 r. odcinek S1 w Sosnowcu z planowanym węzłem Klimontów jest jednym z fragmentów istniejącej S1 w centralnej części woj. śląskiego, które będą modernizowane do współczesnych wymogów.
Jak poinformowała w poniedziałek GDDKiA, na przebiegu w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu m.in. w październiku 2019 r. zamówiono projekty dla odcinka 2,7 km w Dąbrowie Górniczej, który jest planowany do realizacji w latach 2026-28, a dla liczącego ponad 4-km odcinka od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca (planowanego do przebudowy w latach 2028-30), trwa przetarg na dokumentację.
Dla przebiegu w Sosnowcu i Mysłowicach GDDKiA podzieliła opracowanie dokumentacji na cztery części. W lutym 2022 r. zamówiono projekty dla odcinka 4,8 km, rozpoczynającego się przed węzłem Porąbka i kończącego na wysokości ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu (realizacja zakładana w latach 2027-29).
Z tego opracowania wyłączony jest ponad 1-kilometrowy fragment, projektowany przez miasto Sosnowiec, na którym powstanie węzeł Klimontów. GDDKiA zastrzega, że oba te zadania muszą zostać zrealizowane jednocześnie z uwagi na rozwiązania projektowe węzła Klimontów (konieczność zachowania rzędnych niwelety drogi i węzła).
Dla dwóch kolejnych odcinków, między ul. Inwestycyjną i węzłem Sosnowiec Jęzor (2,7 km) i dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach - z autostradą A4 (również 2,7 km), umowy na projektowanie podpisano w czerwcu 2022 r. Te inwestycje również planowane są do realizacji w latach 2027-29.
Umowę na dokumentację rozbudowy odcinka rozpoczynającego się za węzłem Brzęczkowice i kończącego na zaprojektowanym węźle Kosztowy II w Mysłowicach (około 5,4 km) GDDKiA zamówiła w lipcu 2019 r., jednak obecnie ponownie analizowane jest zwiększenie jego przekroju do trzech pasów w każdą stronę.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędzy oraz od Milówki do Zwardonia.
Aby dokończyć arterię potrzebne są m.in.: modernizacje istniejących odcinków DK1 i S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic; dokończenie budowy części S1 w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.(PAP)
mtb/ malk/