Kolej do lotniska w Pyrzowicach będzie gotowa zgodnie z planem pod koniec 2023 roku
Budowa kolei do lotniska w Pyrzowicach odbywa się zgodnie z harmonogramem. Dotychczas w Zawierciu powstał nowy peron, w Pyrzowicach widać już wyjście z przejścia podziemnego na stacji Lotnisko, a od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor. Wybudowany jest już wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad DW 908 oraz 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1.
REKLAMA
W Pyrzowicach stanęła już nowa stacja - Pyrzowice Lotnisko. Widoczna jest konstrukcja peronów i przejścia podziemnego, którym podróżni bezpiecznie dojdą do pociągów. Stacja znajduje się w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice Airport i jest jednym z najważniejszych elementów inwestycji.
Także w Pyrzowicach nad DW 913 powstaje nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Pod wiaduktem będzie droga, chodnik i ścieżka rowerowa. Zapewniony będzie swobodny, bezkolizyjny przejazd pociągów nad drogą.
Jednak to nie wszystko, bowiem inwestycja ma jeszcze inne, istotne punkty. Jak ten na odcinku od Tarnowskich Gór do Siewierza, gdzie układany jest tor. Ponadto powstają bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Wybudowany jest wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad DW 908 oraz 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1.
Nowe perony widać już także na stacji Siewierz oraz przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Największe zmiany widać też na stacji Zawiercie, gdzie wybudowano całkiem nowy peron nr 3, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym.
Windy ułatwią podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, a wiata estetyką nawiązuje do wiat na istniejących peronach. Na peronie zaplanowano nowe ławki, oświetlenie i nagłośnienie, a czytelne oznakowanie ułatwi komunikację. Bezpieczeństwo podróżnym zapewni monitoring.
Jak podaje PKP Polskie Linie Kolejowe, efektem tej inwestycji będzie nowa oferta podróży pociągiem - najbardziej ekologicznym rodzajem transportu zbiorowego - do portu lotniczego Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia.
Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h. Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą.
W ramach tej inwestycji odbudowany zostanie 30-kilometrowy nieczynny dotychczas odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.
W sumie obejmie ona 59 obiektów i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.
Jej zakończenie zaplanowano na IV kwartał 2023 roku.
Także w Pyrzowicach nad DW 913 powstaje nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Pod wiaduktem będzie droga, chodnik i ścieżka rowerowa. Zapewniony będzie swobodny, bezkolizyjny przejazd pociągów nad drogą.
Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PLK) na linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie idą zgodnie z harmonogramem – zapewnia Katarzyna Głowacka, z Biura Prasowego PKP PLK S.A.
Jednak to nie wszystko, bowiem inwestycja ma jeszcze inne, istotne punkty. Jak ten na odcinku od Tarnowskich Gór do Siewierza, gdzie układany jest tor. Ponadto powstają bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Wybudowany jest wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad DW 908 oraz 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1.
Etap prac na tym odcinku zaplanowany jest do końca roku. W 2023 r. prace będą realizowane na linii od Siewierza do Zawiercia – dodaje Katarzyna Głowacka.
Nowe perony widać już także na stacji Siewierz oraz przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Największe zmiany widać też na stacji Zawiercie, gdzie wybudowano całkiem nowy peron nr 3, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym.
Windy ułatwią podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, a wiata estetyką nawiązuje do wiat na istniejących peronach. Na peronie zaplanowano nowe ławki, oświetlenie i nagłośnienie, a czytelne oznakowanie ułatwi komunikację. Bezpieczeństwo podróżnym zapewni monitoring.
Jak podaje PKP Polskie Linie Kolejowe, efektem tej inwestycji będzie nowa oferta podróży pociągiem - najbardziej ekologicznym rodzajem transportu zbiorowego - do portu lotniczego Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia.
Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h. Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą.
W ramach tej inwestycji odbudowany zostanie 30-kilometrowy nieczynny dotychczas odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.
W sumie obejmie ona 59 obiektów i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.
Jej zakończenie zaplanowano na IV kwartał 2023 roku.
PRZECZYTAJ JESZCZE