Od ferii zamknięcia wiaduktów w Sosnowcu
O szczegółach lokalni samorządowcy, przedstawiciele inwestora (PKP PLK) oraz wykonawcy (spółka ZUE) mówili na wtorkowym briefingu na istniejącym jeszcze starym peronie stacji kolejowej Sosnowiec Główny.
Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński dziękował partnerom za bardzo dobre rozmowy i ustalenia. "Udaje nam się wyciągać dobre wnioski, choćby to, że zamknięcia głównego wiaduktu będą odbywały się w miesiącach, w tygodniach, gdy są ferie, wakacje, gdy ruch jest mniejszy" - zasygnalizował.
Główny wiadukt, w ciągu ul. Piłsudskiego, będzie zamykany w czasie ferii (cztery tygodnie od 17 lutego), wakacji (cztery tygodnie na przełomie lipca i sierpnia), a następnie po cztery tygodnie w listopadzie i grudniu tego roku. W czasie zamknięć ruch pieszych będzie tam zachowany. Tramwaje Śląskie w czasie zamknięć PLK będą remontowały swoją infrastrukturę. Zmieniane wtedy będą trasy tramwajów.
Zamiast tramwajów linii 15, łączącej dziś Katowice z Sosnowcem, będzie kursowała linia 45: dwukierunkowe składy nadjeżdżające od Katowic przed wiaduktem mają zmieniać kierunek jazdy i zmierzać do Milowic. Linia 21, łącząca dotąd Będzin z Milowicami, zostanie w centrum skierowana do Mysłowic (przy zawieszeniu linii nr 26). Mieszkańcom zachodniej strony linii kolejowej dostęp do centrum zapewni zastępczy autobus, który pojedzie ulicami Mireckiego i Parkową.
Wiadukt nad ul. Piłsudskiego oddano do użytku w 1931 r. O jego rozbudowie zdecydowano w latach 90. ub. wieku. Do 2006 r. miasto, korzystając z unijnych dotacji, w kilku etapach przebudowało przejazd pod obiektem, m.in. dobudowując dwie jezdnie i dwa tunele dla pieszych. Sama zabytkowa konstrukcja należącego do PLK wiaduktu nie była modernizowana.
Jak poinformowała we wtorek zastępczyni dyrektora projektu Jadwiga Skalska, wiadukt nad ul. Piłsudskiego wymaga w końcu kompleksowej przebudowy, ze względu na jego stan techniczny.
"Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Otworzymy historyczny charakter poprzez zabudowę portali, które mają ten charakter zachować. Odnowimy również słupy, które mają charakter historyczny, ale ich środkowy rząd zostanie zlikwidowany, co usprawni ruch samochodowy i tramwajowy" - powiedziała Skalska.
Wykonawca przebuduje też wiadukt nad ul. Żeromskiego. To mniejszy obiekt, ale o tyle istotny, że przebiega pod nim linia tramwajowa łącząca Sosnowiec z Będzinem i Dąbrową Górniczą. Ten wiadukt będzie zamykany dla samochodów pięć razy (z zachowaniem ruchu tramwajów) - wyłącznie wówczas, gdy będzie możliwy przejazd ul. Piłsudskiego.
Od kilku miesięcy trwają prace na innym wąskim wiadukcie, pod którym przebiega ul. Nowopogońska. Jego rozbudowa umożliwi zmianę organizacji ruchu pod obiektem z jednokierunkowego na dwukierunkowy.
Ponadto w Sosnowcu trwają prace przy budowie nowych łącznic drogi krajowej nr 94 z ul. Chemiczną, która przecina dziś linię kolejową przejazdem jednopoziomowym. Przejazd ma zostać zamknięty w czerwcu br., do tego czasu gotowe mają być łącznice (docelowo w miejscu przejazdu będzie tunel dla pieszych i rowerzystów).
Prace na linii kolejowej przecinającej Sosnowiec wykonuje spółka ZUE na podstawie podpisanej w październiku 2023 r. umowy z PKP PLK (zamówienie dotyczące odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe). Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania ustalono na 44 miesiące - przypada w czerwcu 2027 r.
To część większego przedsięwzięcia PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice", przygotowanego pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. Zasadnicze roboty są realizowane lub przygotowywane w obecnej perspektywie. Największa ich część to trwający remont katowickiego węzła kolejowego.
Na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe dla zwiększenia przepustowości zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Poza rozbudową linii przewidziano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu (wymienione zostaną tam również stare perony i wiata stacyjna) oraz Szopienicach Płd., a także budowę nowych przystanków Katowice Morawa i Sosnowiec Środula (przy ul. Chemicznej).(PAP)
mtb/ malk/
